Ce trebuie să faceți dacă compania aeriană vă modifică sau vă anulează zborul
În ciuda faptului că companiile aeriene încearcă să respecte cât mai mult posibil orarul zborurilor, modificările sau chiar anulările zborurilor sunt o practică relativ frecventă.
Aviația depinde de mulți factori, cum ar fi întârzierea livrărilor de aeronave noi de la producători sau chiar doar vremea rea în timpul căreia este imposibil să zbori.
Am experimentat direct multe schimbări și anulări și în acest articol vă vom împărtăși experiențele noastre.
Cum aflu despre o modificare a zborului meu?
Compania aeriană este întotdeauna obligată să informeze pasagerii cu privire la orice modificări imediat ce ia cunoștință de acestea.
De obicei, veți primi informațiile în e-mailul pe care l-ați introdus atunci când v-ați cumpărat biletul (verificați periodic folderul de spam), uneori compania aeriană va trimite și un mesaj pe numărul dumneavoastră de telefon.
Dacă compania aeriană are o aplicație mobilă, vă recomandăm să o descărcați - uneori, notificările de modificare a zborului sunt trimise și ca notificări prin intermediul aplicației.
Cu toate acestea, cu siguranță merită să vă verificați rezervarea manual din când în când, fie pe site-ul web al companiei aeriene, fie la comerciantul cu amănuntul la care ați rezervat zborul.
Cum procedați? Descriem cum să faceți acest lucru în articolul Verificarea rezervărilor de zbor.
Schimbarea programului de zbor sau anularea?
În practică, veți întâlni două situații - schimbarea orarului sau anularea completă a unui zbor.
Uneori poate fi vorba doar de câteva minute, alteori zborul poate fi chiar mutat la o altă dată.
Mai rar, există o anulare completă a zborului. Cu toate acestea, procedura în acest caz este mai mult sau mai puțin aceeași ca în cazul unei schimbări de oră.
În unele cazuri, puteți fi despăgubit pentru schimbarea zborului cu până la 600 EUR:
- dacă zburați de pe un aeroport din UE cu orice companie aeriană
- dacă zburați oriunde cu o companie aeriană înregistrată în UE
- dacă compania aeriană vă informează cu privire la schimbare cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare și dacă ajungeți la destinație cu mai mult de 3 ore întârziere
- Pentru instrucțiuni detaliate, consultați Cum să obțineți despăgubiri pentru un zbor întârziat?
Schimbare cu mai mult de o zi înainte de plecare
De cele mai multe ori, modificările la orarul și ora zborurilor au loc cu 1-3 luni înainte de plecare.
În acest caz, aveți trei opțiuni:
- Nu faceți nimic. Dacă schimbarea orei este doar cosmetică (adesea +- 10 minute) sau vă simțiți mai confortabil cu noile ore decât cu cele vechi, atunci nu faceți nimic. Oricum, compania aeriană vă va reprograma automat pe noul zbor. Unele companii aeriene solicită confirmarea acestei schimbări prin intermediul unui link pe care îl trimit de obicei într-un e-mail.
- Găsiți o altă rută. Dacă noile ore nu vă convin, dar trebuie să zburați, compania aeriană trebuie să vă ofere o altă rută, uneori chiar o altă companie aeriană.
- Primiți banii înapoi. Dacă noile ore nu vă convin și nu trebuie să zburați, puteți solicita anularea întregului zbor și o rambursare completă.
Găsirea unei alte rute
Unele companii aeriene importante permit pasagerilor să găsească un zbor alternativ pe aplicația lor mobilă sau pe internet (prin intermediul unui link trimis în e-mailul de schimbare a zborului) sau să le facă automat o altă rezervare pe un zbor alternativ.
Dacă nu sunteți mulțumit de schimbarea automată a rezervării, trebuie să contactați compania aeriană și să solicitați o schimbare alternativă.
Cu Lufthansa (și alte companii din grupul LH, cum ar fi Austrian și Swiss) am avut o experiență personală deosebită în ceea ce privește modul în care companiile aeriene abordează schimbările de zbor. Întotdeauna am reușit să găsesc chiar eu zborul de înlocuire în aplicație.
Regulile de schimbare a rezervării pentru un alt zbor nu sunt universale și fiecare companie aeriană le are pe ale sale. Dar, în practică, acestea se aplică:
- compania aeriană trebuie să vă ducă la destinație cât mai curând posibil.
- să ofere un zbor alternativ gratuit
- să se ocupe personal de rebooking către o altă companie aeriană parteneră
- în cazul rambursărilor, trebuie să ofere întotdeauna bani reali, nu doar credite pentru viitoarele achiziții de bilete
În schimb, compania aeriană poate să nu respecte aceste cerințe:
- să amâne ora zborului înapoi, astfel încât să petreceți la destinație timpul planificat inițial
- să vă reprogrameze pe un zbor către un oraș complet diferit (unele companii aeriene permit acest lucru, cum ar fi Wizz Air)
În special în cazul companiilor aeriene mari, există mult mai multă flexibilitate - acestea au mai multe zboruri și mai multe companii aeriene partenere la care vă pot, de asemenea, reprograma.
Există mai puțină variabilitate cu companiile aeriene low-cost sau cu companiile aeriene foarte mici.
Reprogramarea la aeroport
Companiile aeriene pot anula sau întârzia un zbor chiar și cu câteva minute înainte ca acesta să fie programat să plece.
Cel mai frecvent motiv este vremea rea sau o defecțiune tehnică a aeronavei.
În acest caz, schimbarea biletului de avion este ușoară - veți avea întotdeauna de-a face cu personalul companiei aeriene direct la fața locului.
Compania aeriană trebuie să organizeze un zbor alternativ către destinația finală, fie pe o rută diferită cu alte companii, fie poate cu o zi mai târziu. În acest caz, compania aeriană este, de asemenea, obligată să asigure masa și un hotel.
- ℹ️ Pe acest site descriem experiența noastră în ceea ce privește deplasarea de la aeroport în centrul orașului și vă recomandăm atracții de top de vizitat în întreaga lume.
Cum pot contacta compania aeriană?
Acestea sunt cele mai comune modalități de a contacta o companie aeriană:
- ✅ prin telefon
- în marea majoritate a cazurilor, cea mai rapidă soluție
- adesea singura soluție posibilă, multe companii aeriene nu permit niciun alt contact
- unele companii aeriene (am avut o experiență neplăcută cu Air Mauritius, de exemplu) nu dispun de o linie telefonică gratuită, astfel încât nu aveți de ales decât să sunați în străinătate la tarife ridicate
- ✅ prin intermediul aplicației web/mobile
- în special companiile aeriene mari vă permit adesea să schimbați prin "Manage Booking" etc., unde puteți alege singur zborul
- pentru companiile aeriene mai mici această opțiune nu este de obicei disponibilă
- ➖ prin intermediul rețelelor sociale
- dacă nu aveți chef să telefonați, puteți încerca să contactați profilurile oficiale ale companiilor aeriene pe Facebook / Messenger / Instagram
- uneori, agenții companiilor aeriene răspund rapid și sunt capabili să rezolve problema (am avut o experiență bună cu TAP)
- cu toate acestea, această opțiune nu este întotdeauna disponibilă și nu funcționează întotdeauna în mod fiabil
- ❌ e-mail
- această opțiune este recomandată doar dacă aveți mult timp înainte de plecare
- companiile aeriene răspund adesea la e-mailuri după câteva săptămâni sau chiar deloc
Ce trebuie să faceți în cazul falimentului companiei aeriene
Aceasta este o situație în care pasagerul nu are de obicei aproape niciun drept executoriu.
- Trebuie să vă organizați propriul zbor de înlocuire pe propria cheltuială
- nu vă veți primi banii înapoi de la compania aeriană falimentară
- singura dvs. șansă este să solicitați un "chargeback" de la banca sau emitentul cardului dvs. sau să aveți o asigurare împotriva falimentului companiei
Întrebări frecvente
Ce se întâmplă dacă modificarea afectează doar un segment?
Puteți solicita o modificare a întregii rezervări, nu doar a unui anumit zbor.
Poate compania aeriană să-mi schimbe rezervarea pe o conexiune mai proastă?
Da, vi se poate oferi o alternativă cu o companie aeriană inferioară (de exemplu, cu o distanță mai mică între scaune). Dacă schimbarea nu vă convine, puteți solicita companiei aeriene și o altă alternativă, dacă este disponibilă.
Pot refuza modificările propuse?
Da, dacă nicio alternativă nu vă convine, puteți refuza totul și solicita o rambursare completă.
Mai aveți întrebări?
Dacă aveți întrebări sau comentarii cu privire la articolul...
Cred că lipsesc câteva informații aici: 1. dacă cumpărați prin intermediul unui revânzător, trebuie să rezolvați problema prin intermediul revânzătorului, cu excepția cazului în care schimbarea a avut loc în ziua plecării (+ probabil unele excepții), 2. posibilitatea de a apela liniile companiilor aeriene străine gratuit sau la prețuri mici, așa cum a trecut prin Skype de bună amintire, 3. posibilitatea de a primi înapoi o parte din prețul biletului la retrogradare, 4. Menționarea unei abordări proactive, adică găsirea de zboruri alternative chiar de către dvs. și sugerarea acestora agentului de pe linie, în loc să așteptați ca acesta să vină el însuși cu una, ceea ce poate accelera rezolvarea problemei, 5. detalii despre modificările self-service ale zborurilor anulate/alterate pe Wizzair și Ryanair (aeroporturi alternative, date etc.).